In de media is vooral aandacht voor hetgeen mensen met dementie niet meer kunnen. Verhoudingsgewijs is er veel meer aandacht voor de kleine groep mensen in verpleeghuizen, dan voor de veel grotere groep thuiswonenden. Deze beeldvorming zorgt voor een taboe op dementie en angst van ‘gezonde mensen’ om actief contact te zoeken met mensen met dementie. Lokale communicatie om de beeldvorming te veranderen is een cruciaal element van het bouwen aan de dementievriendelijke samenleving. Communicatie waarin niet de ziekte maar de mens centraal staat. Communicatie waarin juist goede voorbeelden worden uitgelicht, in plaats van incidenten, fouten en ongelukken te benoemen. DAZ helpt graag met het opzetten van dergelijke campagne-achtige communicatietrajecten.
Een ander element van de communicatie is dat mensen met dementie en hun mantelzorgers vaak geenszins de weg weten te vinden in de enorme brij aan informatie die op hen afkomt. Zij zien vaak door de bomen het bos niet meer. Betere vindbaarheid van gerichte informatie is dan ook nodig. Bij vrijwel alle gemeenten waar DAZ een quickscan heeft uitgevoerd, gaven mantelzorgers en mensen met dementie dit signaal af. Dit komt onder andere omdat te veel verschillende organisaties afzender zijn van informatie en de informatie vrijwel altijd veel te aanbodgericht wordt aangeboden. De informatievoorziening mag onafhankelijker van zorg- en welzijnsorganisaties, zo gaven velen in de quickscans aan. DAZ helpt vanuit een onafhankelijke positie graag om samen met mensen met dementie zelf en hun mantelzorgers de informatievoorziening over de lokale ondersteuning van mensen met dementie en hun mantelzorgers opnieuw in te richten.
DAZ heeft verstand van communicatie. Niet voor niets zijn de populairste boeken en websites over dementie op initiatief van DAZ ontstaan. Daarnaast begeleidt DAZ dagelijks veranderingsprocessen, een ander belangrijk element van communicatie.